CUPRINS:
1. Introducere
2. Originile Homosexualității
3. Logica Evoluționistă a Homosexualității
4. Sănătatea Mintală
5. Este Homosexualitatea o Boală?
6. Terapia de conversie
7. Dezvoltarea Psihologică a Copiilor Crescuți în Cupluri de Același Sex
8. Concluzii
Ținem să amintim că „boală” și „tulburare” sunt termeni medicali. Este important să nu confundăm domeniul clinic, de pe o parte, cu judecățile de valoare sau credința, pe de altă parte, astfel încât „boală” să devină, în mod nelegitim, sinonim cu „devianță” sau „păcat” (conform unor sisteme de valori și atitudini).
Consensul oficial, oferit de cele două manuale internaționale de diagnoză a tulburărilor mintale – DSM-5 și ICD-10/11 (vezi Drescher, 2015) – este că homosexualitatea nu este o boală sau tulburare. Același răspuns îl oferă și asociațiile de specialitate, multe de referință la nivel internațional:
- Organizația Mondială a Sănătății;
- Asociația Mondială de Psihiatrie;
- Asociația Psihologilor Americani;
- Asociația Psihiatrilor Americani;
- Societatea Psihologilor Australieni;
- Colegiul Regal al Psihiatrilor;
- Asociația Psihiatrică Canadiană;
- Asociația Psihiatrică din China;
- Societate Psihologică din Hong Kong;
- Asociația Psihologilor din Filipine;
- Academia de Știință din Africa de Sud;
- Asociaţia Psihologilor Americani, Asociaţia Medicilor Americani, Academia Americană de Pediatrie, Asociaţia Medicilor din California, Asociația Psihiatrilor din America, Asociaţia Psihanaliştilor din America, Asociaţia Americană pentru Terapia de Cuplu şi Familie, Asociaţia Naţională a Asistenţilor Sociali şi filiala sa din California și Asociaţia Psihologilor din California;
- Academia Americană de Pediatrie, Asociația Americană a Administratorilor Școlari, Asociația Americană de Consiliere, Federația Americană a Profesorilor, Asociația Psihologilor Americani, Asociația Consilierilor Școlari din America, Asociația Sănătății în Școli din America, Fundația „Interfaith Alliance”, Asociația Națională a Psihologilor Școlari, Asociația Națională a Directorilor de Școli Gimnaziale, Asociația Națională a Muncitorilor Sociali, Asociația Națională a Educației, Asociația Activității Sociale în Școală din America.
Mai mult, același răspuns – că homosexualitatea nu este o boală ori o tulburare – poate fi regăsit și în publicații de specialitate, precum:
- manuale de introducere în psihologie (Cacciopo & Freberg, 2015; Ciccarelli & White, 2014; Gazzaniga, Heatherton & Halpern, 2015; King, 2013; Lilienfeld, Lynn & Namy, 2017; Nevid, 2012; Schacter, Gilbert, Nock & Wegner, 2016; vezi Griggs & Jackson, 2013);
- manuale de psihologie clinică (Beidel, Bulik & Stanley, 2015; Comer, 2015; Durand & Barlow, 2015; Kearney & Trull, 2014; Nevid, Rathus & Greene, 2013; Nolen-Hoeksema, 2013; vezi Bartels & Peters, 2017);
- manualul enciclopedic de psihiatrie de Kaplan și Sadock (2009).
O tulburare mintală, prin definiție (vezi DSM-5 și ICD-10), constă într-o serie de modificări la nivel cognitiv, emoțional, comportamental care produc în sine suferință ori afectarea funcționării în viața de zi cu zi (calitatea vieții, relațiile sociale și/sau performanța academică ori la locul de muncă), ceea ce nu se întâmplă în cazul persoanelor homosexuale, decât în măsura în care sunt hărțuite, umilite, discriminate etc.
Subliniază Organizația Mondială a Sănătății: „Devierea socială sau conflictul de unele singure, fără afectarea funcționării personale, nu ar trebui incluse în rândul tulburărilor mintale” (Cochran et al., 2014).