Am constatat că acest trend de a te da „influencer”, adică de a-ți exprima păreri subiective, ne-avizate, ne-susținute de dovezi, despre orice, vine la pachet cu multe pericole. Pe LinkedIn, curg sute de comentarii, like-uri și share-uri, la păreri și informații false sau incomplete despre recrutare. E timpul să le demontăm!
„E de preferat să nu angajezi oameni în vârstă pentru că sunt inflexibili”
Inflexibilitatea este o trăsătură de personalitate. Asta înseamnă că este relativ stabilă pe parcursul vieții. Prin urmare, și o persoană tânără poate fi inflexibilă. Opusul ei ar fi Deschiderea spre Experiență. Dacă aplici teste de personalitate sau metode creative la interviu, îți vei da seama dacă ai în fața ta o persoană inflexibilă sau nu, indiferent de vârsta acesteia. În plus, o doză prea mare de deschidere spre experiență poate duce la impredictibilitate și lipsă de concentrare, în timp ce o doză bună de inflexibilitate poate corela cu pragmatismul.
„Iau în considerare doar candidații cu 10 ani de experiență în domeniu”
„Experiența” și „vârsta” NU prezic performanța în muncă (în special în domenii precum sales și white-collar, corelații meta-analitice de 0.0x – infime). Nu contează de cât timp practici o anumită meserie cât contează cât de des sau cât de mult timp ai realizat task-uri specifice, astfel încât să le stăpânești foarte bine; cât ai reflectat la rezultate, la ceea ce faci bine și la ceea ce nu faci bine. Și mai contează și ce set de aptitudini ai (dispoziții native ce pot fi dezvoltate) și personalitatea.
Să luăm exemplul postului de agent de vânzări. Avem angajatul X cu 10 ani experiență și angajatul Y cu 5 ani; care crezi că e mai performant? Când vei compara media vânzărilor încheiate vei putea trage o concluzie. La fel, când vrei să angajezi un pilot, te interesează câte ore a zburat efectiv, nu de câți ani este pilot; plus profilul de personalitate care este extrem de important, având în vedere responsabilitatea ridicată a acestei meserii.
Este important să identifici în meseria ta metricii obiectivi ai performanței; măsurarea performanței prin experiență ca număr de ani nu este un metric relevant.
„Ne dorim doar persoane cu gândire pozitivă”
Optimismul vine la pachet cu multe beneficii. Însă, și așa-zisele „defecte” au părțile lor pozitive. Un angajat cu o doză sănătoasă de pesimism vă detecta mai ușor bug-uri, va vedea și consecințele negative ale unei acțiuni, va crea planuri B. S-ar putea să ai nevoie și de o astfel de persoană în echipă. Într-adevăr, dacă sunt prea multe astfel de persoane, există riscul să ajungi la micromanagement (critica oricărui aspect minor al proiectului).
„N-aș vrea ca angajații mei să lucreze de la distanță/ acasă pentru că vor freca menta„
Că vin la birou, că muncesc de-acasă, vor pierde timpul aiurea dacă doresc. Nu ai cum să îi supraveghezi în orice moment al zilei, pe fiecare în parte. Chiar și dacă instalezi tot felul de programe pe calculatorul lor, vor găsi o modalitate de a pierde timpul. Și oricum, nu îi vei păstra în companie pentru mult timp dacă exagerezi cu supravegherea.
De fapt, spui că îți dorești angajați conștiincioși. Care, și când vor avea ocazia să nu facă nimic într-o zi, vor face cel puțin minimul necesar, indiferent dacă se află la birou sau acasă. Conștiinciozitatea este o trăsătură de personalitate. Prin urmare, o poți evalua la interviul de angajare, printr-un chestionar de personalitate sau prin interviuri structurate, axate pe competențe sau pe situații (este foarte greu ca recrutorul să fie păcălit, mințit, atunci când ai de spus povești detaliate despre ceva ce ai făcut sau despre cum ai face).
Așadar, atenție la sfaturile așa-zișilor „influenceri”! Expune-te la păreri avizate! Consultă psihologi organizaționali sau recrutori cu studii în psihologie înainte de a decide care sunt persoanele potrivite pentru un anumit job.
Recenzie științifică: Bogdan Cocoș.